Vi slår et slag for felleskapet

Av: Øystein Schille  |  Publisert: 27. mai 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

En oppfordring til alle medlemmer!

Av Anne Hafstad.

Det er et privilegium å være medlem i Losby Golfklubb. Vi har en av landets aller beste baner takket være stor innsats fra Per, Duncan og hans team, David, Øystein og alle de andre som hver dag strekker seg langt og lengre enn langt for at alle vi golfglade medlemmer skal få gode golfopplevelser gjennom sesongen. De gir oss en kvalitetsbane mange misunner oss, og de møter oss alltid med et vennlig smil og en hjelpende hånd når vi trenger det. All ære til alle ansatte på Losby som får til så mye i en vanskelig tid hvor Korona og smittevernregler snur opp ned på tilværelsen til de fleste av oss.

Men nå skurrer det litt. Ikke på grunn av de ansatte, men på grunn av noen av oss medlemmene.  Presset på banen og kampen om spilletid – særlig i helgene – har aldri vært større. Et nedstengt samfunn og koronaregler som begrenser oss kraftig har blåst liv i golfsporten. Også på Losby har vi fått mange nye medlemmer. De ønsker vi varmt velkommen.

Alt dette har ført til at mange av oss sitter klare kl. 10.00 (nå kl.22.00 red.anm.) for å sikre oss spilletid når det åpnes for det i Golfbox. På sekunder er alle tider tatt. Noen er vinnere, mens andre sitter skuffet tilbake. Sånn er livets lotteri. Noen vinner og noen taper. Ordningen er rettferdig, og vi har alle de samme mulighetene.

MEN, og det er et stort MEN. Det føles ikke like rettferdig når vi gang etter gang opplever at mange medlemmer som har satt seg opp ikke møter eller melder seg av så kort tid før utslag at ingen andre har mulighet til å spille i stedet. Det skaper irritasjon og dårlig stemning. Veldig dårlig stemning faktisk. Jeg vet ikke hvorfor så mange ikke møter eller melder seg av kort tid før utslag, men min klare oppfordring til alle som gjøre det er ganske enkelt: Slutt med det! Hvis du ikke er sikker på om du kan eller vil spille en dag og særlig i helgen så ikke sett deg opp for sikkerhets skyld. Sett heller ikke opp vennene dine fordi du håper og tror at de vil være med. Book tid når du vet at du kan og vil spille.

Akkurat nå er vi mange som føler at vi nærmest må levet livet sånn delvis i Golfbox i håp om å finne en ledig spilletid når noen likevel ikke vil bruke tiden de vant en dag kl. 10.00. Livet med flere titall klikk i Golfbox daglig er ikke stas for noen. Det er rett og slett ganske irriterende.

Noen eksempler fra denne helgen. Fredag skulle jeg spille med enn venn av meg som er medlem i en annen klubb. To andre hadde satt seg opp samtidig. En god golfvenninne tekster meg og spør om vi skal spille fredag. Jeg svarer som sant er at jeg allerede har tid og at flighten er full. Hele dagen er det smekkfullt på Østmork. Jeg lover å sette henne opp hvis noen melder seg av. Jeg sjekker Golfbox før jeg drar hjemmefra på fredag. Fortsatt fullt. Når vi skal slå ut er vi bare to, og det går to foran oss og to bak oss. Tre flighter er halvert i løpet av en time. Hva er det for noe? Konsekvensen er uansett at noen som hadde lyst og tid til å spille ikke fikk spilt. Er det rettferdig og OK liksom?

Søndag var alt også smekkfullt. Men søndag morgen er det flere åpne hull. Jeg fikk spille, og to andre på flighten hadde våknet om natten og sjekket Golfbox. Midt på natten sjekker altså noen Golfbox i håp om å få spille en runde. Da var det ledig og de fant sine plasser. Siste mann i vår flight skulle spilt 20 minutter tidligere i en fullbooket flight. Bare han møtte til start. Det er ikke morsomt og stå der alene. Han ble med oss og vi fikk en fin runde. Det er heller ikke morsomt å sitte hjemme fordi andre ikke meldte seg av tidlig nok til at andre medlemmer kunne fått plassen.

Jeg vet at jeg ved å stikke hode frem slik jeg gjør nå fort kan bli Losbys tante Sofie. Det er en risiko jeg er villig til å ta, hvis disse linjene får alle dem som booker for sikkerhets skyld og ikke en gang melder seg av i god tid eller rett og slett ikke møter opp, tenker seg om ved neste korsvei. Av og til kan det skje ting som gjør at man må melde seg av på kort varsel. Det er forståelig. Men at det skjer så ofte for så mange som det vi opplever nå vitner mer om enn ukultur ingen av oss vel ønsker i golfklubben vår.

Hvorfor skriver jeg dette? Ganske enkelt fordi jeg er glad i å spille golf og er glad i Losby golfklubb. Det er mange som meg. Jeg ønsker at alle medlemmene skal trives og få spille så mye som de ønsker. Så kjære alle sammen. Kan vi ikke alle slå et slag for felleskapet og ta litt hensyn til hverandre? Hvis vi alle følger noen enkle regler tror jeg vi kommer langt. Ikke sett deg opp på spill hvis det er usikkert om du faktisk kan spille. Ikke sett opp venner hvis det er usikkert om de kan spille. Meld deg av i god tid hvis du likevel ikke kan spille når du har satt deg opp. Og du: hvis du bare har tenkt å spille ni hull så er Vestmork et utmerket alternativ. Bestill på Østmork når du skal spille 18 hull.

Min oppfordring til oss alle er at vil blir med på dugnaden så alle medlemmene på Losby får en fin sesong. Og ikke minst slipper Per og de ansatte alle sure bemerkninger fra medlemmer som ikke får spille. Dette får vi til, hvis alle blir med på dugnaden!