Nytt handicap system i 2020

Av: Øystein Schille  |  Publisert: 26. september 2019  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Verdensomspennende handicap system trer i kraft

Etter mange år med hele seks forskjellige handicapsystem skal endelig hele verden samles under ett system; World Handicap System (WHS).

Her er de viktigste elementene i World Handicap System (WHS):
Ditt handicap blir gjennomsnittet av det handicapet du spilte til i de åtte beste av dine 20 siste runder.
Handicapkategorier forsvinner.
Alle, uavhengig av handicap, kan spille handicaptellende selskapsrunder eller handicaptellende turneringsrunder over 9 eller 18 hull.

Runder over ti eller flere hull kan også være handicaptellende i noen situasjoner.
Høyeste handicap er 54,0.

Norskgolf.no har laget en fin oversikt over det nye systemet, denne kan du se her.

I norsgolf.no's nyeste podcast, Mulligan, tar de en prat med Tore Wilhelmsen i NGF om det nye systemet, denne kan du høre her.