Nyhetsbrev fra Course Manager 17.4.20

Av: Øystein Schille  |  Publisert: 17. april 2020  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Banen åpner

Vanningsanlegget er i full gang på Losby.
Kjære medlemmer!

Nå på søndag åpner vi Østmork for sesongen. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få se dagen hvor Østmork åpner før 20.april, men med starten vi har hatt på dette året, med coronavirus og det været vi har hatt, så er det ingen ting som overasker meg lengre.

Banene våkner, sakte men sikkert, dag for dag. Vi har fortsatt nesten daglig frost, og dette har stor innvirkning på vi kan og ikke kan gjøre i forhold til greenene. Det viktigste er å holde de sunne! Når temperaturen stiger er det sunne gresset klart til å tåle lavere klippehøyde og stor trafikk.

Teestedene har blitt klippet på 12mm. Greenene har blitt klippet to ganger, og vil bli klippet en gang til før åpning. Klippehøyden er 4,75mm. Fairwayene er enda ikke klippet.

Jobber fremover vil bli å klippe etter behov, og jobbe så mye med greenene som været tillater. Ideelt sett ønsker vi å få dresset de i løpet av neste uke, men dette kommer an på veksten. Med liten vekst vil sanden bare bli liggende på overflaten og være i veien. Forhåpentligvis vil vi også få tatt litt thach på teestedene i løpet av uken. Dette gjøres med skjæremaskin, etterfulgt av hullpipelufting.

Når det kommer til bemanningen har vi gode nyheter! Vi har fått tilbake 6 av våre faste sesongarbeidere. De har virkelig stått på for å komme seg hit. Mange flybestillinger og kansellasjoner førte til slutt til at de har kjørt fra Polen. Vi er veldig takknemlige for at de endelig har fått muligheten til å komme! Uhelsigvis så venter vi fortsatt på en del av staben fra UK og Irland. Disse kan det vise seg vanskeligere å få tak i på grunn av lock-down situasjonen der borte.
Den positive spinnen på forsinkelsen er det suverene arbeidet proene våre har gjort, sammen med Sebastian Syr, som også har jobbet med dem denne uken. I forhold til et par greenkeeperturneringer senere i sesongen så håper vi å få beholde noen av disse i staben vår en stund til, slik at de kan bidra til vårt greenkeeping scramble lag :-)

Jeg ønsker dere alle en god, og trygg, start på sesongen her på Losby!

Duncan og baneteamet