Nyhetsbrev fra banen 27.05.24

Av: Øystein Schille  |  Publisert: 27. mai 2024  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Vi gleder oss til regn!

Hei alle medlemmer!

Det varme været fortsetter, men nå kommer det heldigvis regn!

Prioriteten så langt i sesongen har vært å få banene opp å stå etter vinterskadene. Vi bruker mye tid og ressurser på dette, og vil fortsette med det! Vi har gjort store fremskritt, og føler nå at vi har kommet til et punkt hvor vi får bedre tid til å rette mer fokus mot generell ‘finish’, samtidig som vi forbedrer overflatene.

Det er fortsatt nødvendig å vanne greenene i løpet av dagen. Vi har mye nytt gress på greenene våre, som trenger litt mer vann enn de etablere områdene. Banene har veldig godt av regnet som nå kommer i tiden fremover!

Bunkere
Bunkerne på Østmork har blitt ganske harde i den svært tørre perioden vi har hatt. De rakes tre ganger i uken, og vi sjekker sand dybden regelmessig, men til tross for dette så fremstår sanden som hard. Grunnen er sandtypen som i sin tid ble valgt til bunkerne våre. Den er veldig finkornet, og når den blir fuktig (etter vanning), så blir den veldig kompakt. Når den deretter tørker ut så dannes det en kompakt og hard overflate. Vi skaffer nå utstyr som skal være med å løse opp sanden mekanisk, og vil starte arbeidet med dette så snart utstyret er på plass, forhåpentligvis denne uken. Det er en tidkrevende jobb, men vi håper at dere skal merke forskjell ganske snart.

Treet på hull 14 Østmork
Som dere sikkert har lagt merke til, så har treet på hull 14 blitt fjernet. Det er ene og alene på grunn av beverens arbeid at vi måtte fjerne det. Det var råttent, og utgjorde rett og slett en sikkerhetsrisiko. Bare så dere er klare over det, så fjerner vi ingen trær langs elven med mindre de kan utgjøre en fare for spillere. Beverne i området er veldig aktive, og tar godt for seg av trærne våre. Dette kan vi dessverre ikke gjøre så mye med, annet enn å rydde opp etter dem.

Tee-skilt
Alle de nye tee-skiltene er nå på plass. Neste fase i dette arbeidet blir å friske opp grusområdene, slik at vi har definerte områder med systematisk plassering av søppelkasser, ballvaskere og tee-skilt. For de av dere som måtte lure, så er det meningen at disse skal ruste -akkurat som tee-markeringene.

Greener
Vi klipper greenene på 4mm, og fortsetter arbeidet med å forbedre overflatene med gjødsel og såing. Hull 4 på Østmork vil åpnes for spill førstkommende onsdag, og banene vil endelig være hcp-tellende igjen.

Samtidig går vi over til ballplassering på kortklipt område (ikke hele spillefeltet).

Treningsgreenene trenger dessverre enda litt mer tid før de er klare til å ta imot trafikk. Det som er spesielt med disse, er at det mottar veldig stor, og konsentrert, trafikk med en gang de åpner. Derfor er vi avhengig av at de er sterke nok til å tåle dette.

Det tar dessverre litt tid å komme i gang etter vinterskader, og denne våren har vært en del tørrere enn vi hadde håpet på, men nå når regnet kommer ser vi svært lyst på utviklingen fremover!

Lang rough
Vi ser at en del hull har ganske begrenset utsikt fra tee, og derfor har vi klipt ned noen områder med lang rough på hull 16 og 18 på Østmork. Planen vår er å åpne opp disse områdene. Gresset vil få gro tilbake igjen, men vi vil forsøke å redusere og tynne ut den tykkeste vegetasjonen for å forsterke og fremheve noen av hullenes egenart. Dette arbeidet vil fortsette utover sommeren.

Vi kommer tilbake med nytt nyhetsbrev neste uke!

Hilsen Jonny og bane-staben