Nyhetsbrev fra banen 04.04.24

Av: Øystein Schille  |  Publisert: 4. april 2024  |  Siste nyheter  |  Arkiv

En stund gikk det mot vår... :-)

Kjære medlemmer!

Jeg håper alle har hatt en fin påskeferie!

Det har skjedd mye siden sist nyhetsbrev. Vi har hatt god snøsmelting, men vi har fortsatt mye snø på driving rangen, hull 1 til 5 på Østmork, og hull 1, 2, 4, 7 og 8 på Vestmork. Starten på våren har vært litt ‘til og fra’, med mange fine dager innimellom, men også noen kalde dager med snø -som i dag...

Vi har nå fått en god oversikt over tilstanden på banene, og kan melde om forsiktig optimisme! Vi har noen skader på greener, men det ser for det meste ut til å være mindre områder det er snakk om. Vi kommer til å så greenene fra neste uke av, og legge på vekst-duker for å hjelpe naturen så mye vi kan. Som dere sikkert forstår, så er det opp til vær og temperaturer hvor raskt ting kommer på plass. Dagens snøfall hjelper oss jo ikke, men det er meldt gode temperaturer hele neste uke, så vi er positive, selv om det er alt for tidlig å si noe konkret enda.

Vi har igjen testet overvintring med plastduker på green 1 og 15, to av de som tålte prosessen i fjor, og resultatene er veldig positive! Disse greenene ser veldig fine ut, så det er ikke tvil om at dette nok er fremtiden for overvintring av greener.
Teestedene ser også ut som om de har kommet seg godt gjennom vinteren.

Det er litt for tidlig å si noe om fairwayene enda, da de som er snøfrie fortsatt er veldig våte. Snøen smeltet tidlig på hull 12 og 15, og disse ser bra ut. Nå må vi bare la de andre tørke opp, så får vi se hvordan de ser ut.

Det er dessverre for tidlig å si noe om baneåpning, men været ser veldig bra ut fra neste uke av. Temperaturen i bakken er fortsatt veldig lav, så vi kommer nok til å trenge noen uker med gode temperaturer for å få fart på veksten.

Kunstgress greenen er klar til bruk for de som har lyst til å chippe og putte litt (når snøen har gått).

Driving rangen
Som de fleste har fått med seg, så gikk vi ut av 2023 med store skader på driving rangen. Skadene gjorde blant annet at rangen måtte holdes stengt i flere perioder i fjor. For å unngå dette i fremtiden, er det lagt planer for utbedringer av rangen. Ny drenering, og utforming som leder vannet dit vi ønsker, vil gjøre at vi slipper slike problemer.
Den nye utformingen medfører innkjøring av relativt store mengder masse, noe som igjen gjorde at det måtte søkes kommunen om tillatelse. Det endte til slutt med at prosjektet måtte opp til politisk vurdering i kommunen. Heldigvis er det nå godkjent, men arbeidet kan ikke starte før etter 1.mai.

Av hensyn til medlemmene ønsker vi ikke å holde rangen stengt i starten av sesongen. Derfor har det blitt bestemt at vi utfører en midlertidig utbedring av de verste problemene, slik at vi kan få åpnet rangen så raskt som mulig. Det tyngre arbeidet vil bli satt i gang til høsten.

Vi kommer tilbake med ny oppdatering så snart vi har noe spennende å fortelle.

Vennlig hilsen Jonny og bane-staben