Girls Open på Losby

Av: Ronny Engen  |  Publisert: 10. juli 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Dette ble en stor suksess kan vår juniorleder og primus motor for Girls Open konstanterer etter 2 meget hektiske dager.

Dette er Jentesatsing i praksis!
Denne helgen inviterte Losby GK alle landets golf-jenter til trening og spill over 2 dager. 52 jenter fra hele landet deltok på Lillestrømbanken Girls Open.

Vi spør Geir Gjelten, primus motor for arrangementet og juniorleder på Losby om han er fornøyd med arrangementet og deltagelsen.
- At vi skulle få til et slik antall var vel bare et fjernt håp og en drøm. Underveis i planleggingen fikk vi med oss både sponsorer, naboklubber, Romerike Jentegolf og NGF til noe som rett og slett ble en stor suksess.

Hva var målet med tanken og ideen til dette arrangementet?
- Et av de viktigste målene med samlingen var at alle skulle stifte minst et nytt bekjentskap, få enda mer lyst til å spille mye golf, og kanskje også få med seg minst en ny venninne inn i golfen.

Dere startet fredag. Hva har alle jentene vært gjennom?

- Fredagen besto av registrering og info, og deretter umiddelbart ut på feltet, fordelt på 4 poster med dyktige og erfarne trenere fra klubb og forbund.  Vår egen klubbtrener Niklas Diethelm holdt i det sportslige sammen med Fredrik Due og Jonas Lilja fra forbundet. Mye «lek» var ispedd flere av aktivitetene i beste Niklas ånd. Under middagen fredag kveld fikk jentene og foreldrene høre Andreas Thorp fra Miklagard fortelle om erfaringer som caddie og mentor fra LPGA Touren. Her var det mange gode råd for de som ønsker å bli virkelig gode i golf.

Lørdagens turnering ble spilt i 4 klasser, delt inn etter de vanlige Narvesen-kriteriene. Under 36 hcp spilte 18 hull på hovedbanen, de over 36 i hcp spilte en runde på 9-hullsbanen. Vi vil også takke Miklagard og Hauger som og stilte med trener og ikke mist rabatter til foreldre som ville spille på nabobanene våre mens jentene trente.

Lørdag kom Golfjentene (Forbundets jentesatsing) med ny-profilert bil og henger, sammen med Romerike Jentegolf. Disse kjørte et parallelt opplegg under turneringen, som også hadde godt svært godt besøk.  Alt i alt tipper jeg på at 80-90 jenter var på besøk på Losby denne lørdagen forteller Geir.

En viktig suksessfaktor foruten været, som var fantastisk, var at hotellet vårt, Losby Gods, holdt åpent og kunne by på lunsj og middag, og selvsagt overnatting for de langveisfarende.
Det var også hyggelig og inspirerende å se så mange blide jenter og foresatte, og ikke minst tilbakemeldingene på at dette ga inspirasjon til mange, om å gjøre noe tilsvarende i egen klubb.
Jentene selv var svært fornøyd med at det bare var jenter, så slapp de å konkurrere om oppmerksomheten med gutta, som ofte er fler og får mye oppmerksomhet.

Til slutt Geir, hvor mye ressurser går med til et slikt arrangement?
- Det går en del timer med til et slikt prosjekt, men på Losby har vi en enestående foreldregruppe som sammen med en administrasjon som tar junior og jentesatsing på alvor, drar lasset sammen. Innboksen er allerede full av hyggelige og rosende ord, så vi er vel nærmest forpliktet til å ønske velkommen tilbake til Losby i 2022 avslutter en svært godt fornøyd arrangementsansvarlig.

Noen bilder fra arrangementet: