Cudrioprisen 2023

Av: Ronny Engen  |  Publisert: 8. september 2023  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Jarle Kristiansen er tildelt Cudrioprisen for 2023

Losby er et godt sted å være. Hvis man i tillegg er medlem av Losby Golfklubb er man priviligert. Men den tilstanden kommer ikke av seg selv. Den må skapes og den må vedlikeholdes. Det er derfor ganske naturlig at vi finner kandidater til Cudrioprisen først og fremst blant deltakerne i Boeck´s Beste. Men det er ikke nok å spille en scramble turnering i golf og spise hamburger. Man må yte noe ekstra.

Cudrioprisen er oppkalt etter ekteparet Karen og Peder Cudrio. Under deres eierskap og ledelse på 1700-tallet var Losby en større eiendom enn noen gang. Grensen i nord og sør var omtrent som i dag, men øst-vest omfattet eiendommen hele arealet mellom Øyeren og Bunnefjorden. Cudrio i Losby-sammenheng er derfor synonymt med storhet. Den som skal få Cudrioprisen må derfor vise en størrelse utenom det vanlige. Ikke fysisk, nødvendigvis, men i væremåte overfor alle; medlemmer, ansatte og gjester. En væremåte som er vedvarende positiv, sosial og inkluderende godt utover den posisjon vedkommende har i klubben.
Det er Klubbkomiteen som er ansvarlig for å vurdere kandidater og står for utdelingen. Cudrioprisen må ikke deles ut hvert år. Det har heller ikke vært gjort. Men stort sett har det ikke vært vanskelig å finne en egnet kandidat. Det gjelder særlig denne gang. Han – for det er en han – er kjent av alle og godt synlig (og hørbar) i miljøet på Losby. Det er nok bare å nevne noen stikkord. «Stilleste gutten på sovesal 5» er ett av dem. «Vår lokale nærradio» et annet. « Jarle1212» et tredje. Dermed er kandidaten avslørt.

Jarle har et vennlig ord til alle – til vanlig har han mange vennlige ord til alle. Men Jarle er ikke bare raus med ord. Jarle sier selv at han bare gjør det han blir bedt om, men det er ikke sant. Han gjør langt mer en det. Mye av det merker vi ikke, men jeg kan love at vi ville ha merket det dersom Jarle ikke var her. En dag på Losby uten spor av Jarle nesten utenkelig.  At han alltid klager over ditt dårlige spill får vi tåle. Vi vet jo at heller ikke det er sant.

Plakett og en blomster ble utdelt av Kubbkomiteens leder, Lisbeth Foss, under den årvisse turneringen for Boeck´s Beste. Men det er hederen som er det viktigste. Og den har Jarle sannelig fortjent.

Tekst: Johan Foss