Klubben

Bruk Trackman for å forberede deg

Av: Øystein Schille  |  Publisert: 4. april 2024  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Forstå de viktigste tallene

Simulatorsenteret, med Trackman, gir deg muligheten til å spille mange morsomme baner, med fantastisk gjengivelse av detaljer, og så riktig gjengivelse av slag som det er mulig å få innendørs. 

I tillegg til dette gir det også muligheten til å trene på en måte man aldri tidligere har gjort. Å få tallfestet hva man gjør, i stedet for å gjette, eller tro at man ‘kjenner’ hva som skjer, øker din forståelse og revolusjonerer mulighetene til å trene på egen hånd.

For de som er veldig interessert i tall og teknikk, så anbefaler vi en tur innom Trackman University -her finner du veldig mye bra, og kan rett og slett ‘nerde’ akkurat så mye du vil i golfsvingens verden!

Vi opplever at det er et hinder for en del at det rett og slett er for mange tall i systemet, at man ikke vet hva de forskjellige betyr og hvordan man skal lese dem. Derfor har vi laget en oversikt over hvilke tall vi mener at den glade amatør bør se på når man trener, og hva de betyr:

Club Path
‘Inn-til-ut’ eller ‘ut-til-inn’-bevegelsen til køllehodet i balltreffet.
Måles i grader relativt til siktelinjen (rett frem).
0 er rett frem, minus-verdi er til venstre, og positiv-verdi er til høyre.

Negativ Club Path (ut-til-inn) promoterer fade.
Positiv Club Path (inn-til-ut) promoterer draw.

For en høyrehendt spiller vil en negativ Club Path vil være en ut-til-inn bevegelse, mens en positiv Club Path vil være en inn-til-ut bevegelse. Motsatt for venstrehendte.
Man bør sikte mot å ha en Club Path mellom -5 og 5.

Swing Direction
Vinkelen mellom svingens retning og siktelinjen i bunnen av svingen.
Viser om du svinger ‘inn-til-ut’ eller ‘ut-til-inn’. 
Måles i grader relativt til siktelinjen (rett frem).

Negativ Swing Direction (ut-til-inn) promoterer fade.
Positiv Swing Direction (inn-til-ut) promoterer draw.

Forsøk å ligge rundt -5 – 0 med jern
Driver: 0 - 5

Forskjellen mellom disse to kan være litt forvirrende. Club Path måler køllehodets bevegelse i trefføyeblikket, mens Swing Direction måler køllehodets bevegelse i hundrevis av posisjoner gjennom bevegelsen.

Face Angle
Retningen køllebladet peker i trefføyeblikket.
Måles i grader relativt til siktelinjen (rett frem).
0 er rett frem, minus-verdi er til venstre, og positiv verdi er til høyre.

For en høyrehendt spiller vil en negativ Face Angle være et lukket kølleblad (som peker venstre), mens en positiv Face Angle vil være et åpent kølleblad (som peker høyre).
Man bør ha en Face Angle mellom -2 og 2.


Disse tre er de aller viktigste! Det er først og fremst disse verdiene som avgjør hvilken retning og skru ballen får. For å si det enkelt: hvis Club Path er 0 og Face Angle er 0, så går ballen rett frem!

I tillegg er disse verdifulle å merke seg: 

Face to Path
Vinkelforskjellen mellom Club Path og Face Angle. Måles i grader.

Jo større denne vinkelen er, forskjellen mellom Club Path og Face Angle, jo mer sidespinn settes i ballen, og jo mere skru settes i ballen. Hvilken skru det blir, avhenger av hvilke vinkler.

Attack Angle

Viser om man slår opp eller ned på ballen. Beveger køllebladet seg opp eller ned i trefføyeblikket? Måles i grader relativt til bakken.
0 er flatt, minus-verdi er nedover, og positiv verdi er oppover.

Negativ Attack Angle = slå ned på ballen, som man skal med jern og wedger.
Man bør sikte på å ha en attack angle på mellom -6 og -3 med jern/wedger.

Positiv Attack Angle = slå opp på ballen, som man skal med driver.
Man bør sikte på å ha en attack angle på mellom 0 og 5 med driver.
Man bør sikte på å ha en attack angle på mellom -3 og 0 med wood uten pegg.

Low Point
Det laveste punktet i svingen. Angis i cm avstand før/etter balltreff.

Hvis ditt Low Point er før balltreff vil det angis i ant cm før treff: f.eks 4,5B (before)
Hvis ditt Low Point er etter balltreff vil det angis i ant cm etter treff: f.eks 4,5A (after)

Spinn Rate
Rotasjonshastigheten til golfballen umiddelbart etter treff. Målt i rpm = rotasjoner pr minutt.
Spinn Rate varierer fra kølle til kølle (loft til loft), og enkelt sagt kan man si at lite spinn (driver) gir mer lengde, mens mye spinn gir mer kontroll (wedger).

Man bør sikte mot å ha mellom 1500 og 3000rpm med driver for å optimalisere lengde.
Man bør sikte mot å ha mellom samme ant tusen rpm som nummeret på jernet man slår +/- 1000. Altså 6000 – 8000 med et 7’er jern, 4000 – 6000 med et 5’er jern, osv.

(mange nyere jernsett er laget for å generere mindre spinn, og dermed gi mer lengde, noe som vil gjøre det umulig å oppnå tallene over).

Etter vår mening er dette de viktigste parameterne Trackman måler! For de som er mer viderekommende, så er det absolutt mye mer å hente, men dette er mer enn nok å ta tak i når man beveger seg inn på dette feltet.

Vi håper at dette har vært en grei innføring i de grunnleggende tallene fra Trackman! Det ser kanskje komplisert ut ved første øyekast, men det hele er faktisk ganske logisk og greit når man kommer litt inn i det. 

Det som er viktig å huske på, er at tallene forteller deg hva du gjør og hvorfor ballen ender der den gjør. Hvordan du skal rette på dette, må du fortsatt få hjelp med av en av våre instruktører, men Trackman gjør det mye enklere å trene på egen hånd mellom protimene, og gir deg verdifull forståelse av hvorfor ballen reagerer som den gjør.


Andre parametere man kan ta med for moro skyld:

Club Speed
Køllehodets hastighet rett før balltreff.
Måles i mph = miles pr. hour.
Høy hastighet = mer lengde.

Ball Speed
Ballens hastighet rett etter balltreff.
Måles i mph = miles pr. hour.
Høy hastighet = mer lengde.

Smash Factor
Forholdet mellom målt ballhastighet og målt køllehastighet.
Smash Factor viser hvor mye energi du har klart å overføre fra køllen til ballen, altså hvor godt du har truffet. Høy Smash Factor betyr bedre treff. Du kan ha høy køllehastighet, men hvis du ikke treffer godt, vil ballhastigheten være lav, og gi en lav smash factor. Max Smash Factor med driver er 1,51

Carry
Hvor langt ballen går før den lander (på flatt underlag)
Måles i meter.

Total
Lengde med rull (på flatt underlag).
Måles i meter.

Side
Hvor langt er ballen fra siktelinjen når den lander (på flatt underlag).
Måles i meter.

Side Total
Hvor langt er ballen fra siktelinjen når den slutter å rulle (på flatt underlag).
Måles i meter.


 
  
Dette nettstedet bruker cookies (informasjonskapsler) for å tilpasse nettsidene bedre til deg som bruker. Klikk OK for å godta dette Les mer om cookies og personvern her