HCP Komiteen

Handicapkomiteen har en viktig rolle i administrasjonen av en spillers handicap, og har verktøy for å kunne gripe inn hvis beregnet handicap ikke lenger gjenspeiler spillerens demonstrerte spillestyrke. Hvis de blir brukt riktig, er disse verktøyene designet for å sikre at spillerne behandles rettferdig og likt fra klubb til klubb.

Handicapkomiteen er ansvarlig for at NGF’s regler for handicapsetting / justering følges i Losby Golfklubb, og skal;
  • Gjennomføre handicaprevisjon minimum én gang hvert år
  • Gjennomføre handicaprevisjon på forespørsel fra spilleren eller andre spillere
  • Justere en spillers handicap hvis det er informasjon som tyder på at en spiller har feil handicap
  • Informere og veilede medlemmer om handicapreglene og svare på handicapspørsmål
  • Ta affære når medlemmer bevisst manipulerer handicap eller bevisst unnlater å følge reglene
  • Vurdere om banen er handicaptellende og sørge for at baneverdi og slopeverdi blir oppdatert hvis det gjøres vesentlige endringer på banen
  • Påse at handicapreglene blir fulgt av medlemmene
  • Når et medlem bytter hjemmeklubb, informere den nye klubben om spillerens handicaphistorikk
  • Hjelpe nye golfere i å komme igang med å registrere handicaptellende runder.

Handicapkomiteen kontaktes ved spørsmål om justering av handicap utenom de vanlige rammer.

Dette kan være aktuelt for medlemmer som mener å ha et handicap som ikke avspeiler sitt reelle nivå. Hvis man av ulike årsaker som bl.a. sykdom, varig fysisk skade eller ikke har hatt muligheter til å spille tilstrekkelig til å kunne vedlike holde sitt tidligere nivåkan man søke klubben om å foreta ekstraordinær justering av handicapet.

Vi oppfordrer derfor alle medlemmer i Losby GK som mener at eget handicap ikke er i samsvar med reelt nivå, ta kontakt med oss i HCP komiteen!

Kontakt HCP komiteen

Bjørn Bodding