Kunstsnø på gangveiene på Losby

Av: Øystein Schille  |  Publisert: 7. juni 2017  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Kan bli skiløype på golfbanen

Losby Golfpark er i samtaler med Lørenskog Skiklubb om å utvikle et eget løypenett for kunstsnø på golfparkens gangveier.

Foreløpig er planen på et tidlig stadium, men hvis en får til en slik løsning vil en kunne skaffe offentlige midler til å forbedre gang- og kjøreveier, samt gjøre vanningsanlegget mer robust. Og skifolket vil kunne få fire kilometer med løyper med kunst-snø, som de kan bruke når golfbanen er stengt i perioden fra oktober til mars.

En felles prosjektgruppe under ledelse av Per Kristoffersen har kartlagt hvordan dette kan gjennomføres og hva det vil koste. Prislappen er på ca 10-12 millioner kroner.

-For oss i skiklubben vil dette være en fantastisk løsning, sier Mattis Thørud i Lørenskog skiklubb.

De milde og snøfattige vintrene har gjort at det praktisk talt ikke har vært treningsmuligheter i nærmiljøet. Med et løypenett på kunst-snø på Losby, vil vi være i en helt annen situasjon. Vi håper dette prosjektet lar seg realisere, sier han.

-Vi er helt avhengig av offentlige penger for å få  dette til, sier styreleder Finn H. Andreassen i Losby Golfpark. Med ved å gjøre dette anlegget til et flerbruksanlegg, der to store idretter drar nytte av fasilitetene, blir Losby noe ganske unikt som idrettsanlegg.

For oss som golfere, er det naturlig å legge bedre til rette for at handikappede og folk med funksjonshemning skal kunne bruke anlegget, og da trengs det gode gang- og kjøreveier. Dessuten har vi behov for å ruste opp noe av infrastrukturen. Spillemidler vil være en kjærkommen anledning til å bygge anlegget videre, sier han.

Planen blir nå presentert for Lørenskog kommune, som er første instans på veien for å få prosjektet realisert.